9 av 10 ledare som misslyckas i sina uppdrag gör det av en enda anledning.
De har inte en klar bild över varför de tog jobbet.
Jag tjatar om klarhet, ibland så ofta att jag ledsnar på mig själv. Men det är så viktigt, eftersom klarhet i uppdraget gör att du som ledare får en helt annan förutsättning för att lyckas. Jag kan inte räkna antalet gånger jag träffar ledare som förväxlat mål & vision med aktiviteter.
Att leda innebär att det nu har slutat handla om dig, för att istället handla om andra.
Om du missar den detaljen kommer du bli ett offer för omständigheter och därför struntar du t.ex i att hantera lågt hängande frukt såsom återkoppla i tid eller förbereda dig väl för utvecklingssamtalet.
Hur många gånger har du bokat om en tid med en medarbetare för att något ”viktigare” kom emellan? Eller börjat ett möte med ”jag måste gå om 15 minuter”
Vänd på situationen och räkna antalet gånger som en medarbetare har gjort samma sak? Min gissning är att de är lätträknade.
Förstå mig rätt, du vill säkert väl. Vi är inte perfekta och det är inte meningen heller. Självklart kommer saker emellan ibland och det är ok. Jag menar inte heller att du bara ska vara snäll och gosig. Du är inte där för att göra dem lyckliga, du är ingen clown. Du är där för att hjälpa. Och människor blir inte alltid lyckliga när man hjälper dem.
Hur gör man då för att bli klar?
Enkelt: Svara på frågan varför så ärligt som du kan. Om svaret inte innehåller något av orden förändra, tjäna, tillsammans, människor eller andra tycker jag du ska ta dig en rejäl funderare på om du verkligen är på rätt plats.
/Jimmy